Koniec wsparcia dla Magento 1

Aktualności

Koniec wsparcia dla Magento 1 i migracja na Magento 2

Magento to jedna z najbardziej rozpoznawalnych platform sprzedażowych na świecie. Gdy w 2015 roku wyszła nowa jej wersja, mało kto rozważał opcję migracji sklepu z Magento 1 do Magento 2. Czerwiec 2020 — to data graniczna wsparcia dla ostatniej wersji Magento 1 dlatego warto zastanowić się nad przeniesieniem swojej platformy e-commerce na Magento 2.

Jakie mogą być konsekwencje pozostania na Magento 1?

  • Brak aktualizacji związanych z bezpieczeństwem – oficjalne aktualizacje zabezpieczeń przygotowane przez producenta nie będą już wydawane. Funkcjonowanie na platformie pozbawionej łatek może stać się ryzykowne ze względu na podwyższone zagrożenie potencjalnymi atakami czy wyciekami danych. Informacje na temat luk w sklepie albo będziemy musieli wyszukiwać samodzielnie, albo liczyć na aktywność naszych partnerów technologicznych. Ich pracą będzie również załatanie wykrytych uchybień, a to z kolei będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami. 
  • Brak nowych funkcjonalności – Magento 1 przestanie otrzymywać też nowe rozszerzenia. Brak rozszerzeń i usprawnień w zmieniającym się środowisku e-commerce może spowolnić rozwój sklepu, dopisywanie ich to znowu wyższe koszty.

Zalety Magento 2

Lepsze customer experience – Magento poczyniło ogromne postępy w zakresie poprawy user experience i ograniczania czynników, które prowadzą do porzuconych koszyków. Szczególny nacisk kładzie się na sprawne funkcjonowanie sklepu na urządzeniach mobilnych oraz responsywność szablonów – w efekcie strona nie „rozjeżdża się” na różny urządzeniach.

Ulepszony proces zakupowy – Proces zakupowy jest teraz znacznie płynniejszy i łatwiejszy w porównaniu do Magento 1. Czynnik ten ma wysokie znaczenie dla konwersji, głównie dlatego, że nikt nie lubi komplikacji w trakcie składania zamówienia. Zmiany obejmują m.in. takie elementy, jak:

  1. Uproszczona rejestracja, 
  2. Proces zakupowy podzielony na mniejszą ilość kroków,
  3. Zdjęcia zamówionych produktów – podsumowanie zamówienia w Magento 2 zawiera teraz zdjęcia dodanych do koszyka produktów.

Szybszy czas ładowania – Magento 2 jest w stanie obsłużyć 10 milionów odsłon w ciągu godziny.

Lepsze możliwości testowania – testowanie to ważny proces dla sklepu, zwłaszcza w przypadku dużego ruchu, musi odbywać się szybko i sprawnie. W Magento 2 dedykowane narzędzie Functional Testing Framework, pozwala na przeprowadzanie testów automatycznych w każdym sklepie internetowym wykorzystującym platformę, niezależnie od jego wielkości.

Ulepszony panel administratora – nowo zaprojektowany panel administracyjny jest bardziej przyjazny dla użytkownika, intuicyjny i łatwy w nawigacji. Dodatkowo, menu jest znacznie uproszczone. 

Nacisk na mobile – transakcje mobilne stanowią obecnie w Europie ponad 44% wszystkich transakcji w handlu elektronicznym i stale rosną względem innych kanałów. Magento 2 zostało dostosowane do urządzeń mobilnych by sprostać wymaganiom zmieniającej się rzeczywistości. Responsywne szablony wyświetlają sklep odpowiednio na każdych typach urządzeń o dowolnej rozdzielczości.

Skalowalność – optymalizacja, dzięki której peak’i sprzedażowe takie, jak święta, czy wyprzedaże, gdzie ruch bywa nawet zwielokrotniony, nie będą spędzać nam snu z powiek.

Opis procesu migracji Magento 1 na Magento 2

Migracja z Magento 1 do Magento 2 jest złożonym procesem, który trzeba dokładnie przeanalizować zanim podejmie się decyzję o jej początku. Składa się  z kolejnych kroków:

  1. Analiza potrzeb klienta – to najlepszy moment na wychwycenie niedociągnięć w starym sklepie, które można poprawić w nowej jego wersji. Na tym etapie powinno się też przeanalizować ruch i określić przyszłe cele.
  2. Analiza, dostosowanie oraz migracja motywówPrzeniesienie obecnego wyglądu sklepu na nową platformę będzie bardzo czasochłonne, gdyż nie istnieją narzędzia, które to umożliwiają i wdrożenie wyglądu musi zostać przeprowadzone od podstaw. Warto jednak potraktować tę niedogodność jako doskonałą okazję do odświeżenia wyglądu naszego sklepu. Mamy do wyboru dwa rozwiązania:
    • Zakup szablonu (gotowego motywu graficznego) – jest to rozwiązanie, które pewnie nie będzie spełniało wszystkich naszych wymagań, ale za to znacznie tańsze na pierwszy rzut oka. Problemy mogą pojawić się podczas dostosowywania szablonu, jeśli jednak zmian ma być stosunkowo mało warto rozważyć tą opcję.
    • Stworzenie nowego szablonu – rozwiązanie to daje pełną dowolność w wyglądzie i działaniu sklepu, na wstępie wydaje się droższe ale może zaoszczędzić wiele problemów przy wprowadzaniu dalszych zmian i poprawek. Wybierając to rozwiązanie otrzymujemy design dostosowany do branży, co przekłada się na wyższą konwersję. Dlatego, mimo kosztów, jest to rozwiązanie, które rekomendujemy naszym klientom.

     

  3. Analiza wtyczek z Magento 1 oraz znalezienie wtyczek pokrywających analogiczne funkcjonalności w Magento 2 Na początku trzeba przeprowadzić analizę sklepu, która będzie polegała m. in. na sporządzeniu listy każdego niestandardowego rozszerzenia czy funkcjonalności, która wymaga migracji. Część rozszerzeń, szczególnie tych stworzonych przez znanych producentów modułów, posiada swoje odpowiedniki dostosowane dla obu wersji Magento – wtedy moduł w wersji dla Magento 2 będzie trzeba kupić na nowo, a następnie zainstalować i skonfigurować.Jeśli natomiast producent rozszerzenia do Magento 1 nie przygotował wersji na nową platformę, wtedy konieczne będzie przeszukanie katalogu Magento Marketplace w poszukiwaniu odpowiednika innej firmy o tym samym działaniu. Może się też zdarzyć, że konieczne będzie napisanie danej funkcjonalności od zera przez programistów.
  4. Wdrożenie najnowszej wersji Magento 2 Powinno się wybrać ostatnią stabilną wersję platformy. Jeśli podczas migracji pojawi się nowa wersja, przed ostatecznym uruchomieniem sklepu trzeba będzie go zaktualizować
  5. Migracja danych za pomocą narzędzia Adobe/Magento 
    • Migracja danych to jedna z najważniejszych części całego procesu. W zależności od tego, czego konkretnie potrzebujemy, możemy do nowego rozwiązania przenieść informacje o produktach, klientach, zamówieniach, subskrybentach newslettera i wszystkie inne dane obecne w Magneto 1. Migrację można przeprowadzić na jeden z dwóch sposobów:
    • Data Migration Tool oficjalne narzędzie od Magento (cały czas rozwijane i dostosowywane do najnowszych wersji obu platform). Obecnie jedno z najlepszych rozwiązań do realizacji tego zadania. 
    • Migracja poprzez bezpośredni skrypt – alternatywą dla rozwiązania producenta jest eksport danych z Magento 1 do plików w formacie CSV i stworzenie skryptów, które je zaimportują.
      Rozwiązanie te jest przydatne przy migracji danych, które nie są przechowywane w natywnych tabelach bazy danych Magento. Jest dużo mniej wydajne i bardziej czasochłonne od Data Migration Tool – należy go użyć w ostateczności.

     

  6. Weryfikacja poprawności procesu migracji  – po wykonaniu głównych zadań należy przeprowadzić testy, aby sprawdzić, czy migracje danych i wdrożenia funkcjonalności zostały przeprowadzone pomyślnie.
  7. Naprawa błędów – jeśli wspomniane wcześniej testy wykazały błędy, należy je na tym etapie poprawić.
  8. Uruchomienie sklepu 
  9. Na koniec należy finalnie skonfigurować serwer i samą instancję Magento oraz zadbać o przekierowania, aby nie stracić pozycji w wyszukiwarkach. Ostatnim krokiem jest przekonfigurowanie domen, aby wskazywały na nowy sklep.

Podsumowanie

Migracja jest procesem, który będzie wiązał się z kosztami, ale należy potraktować go jako długoterminową inwestycję, pozbycie się długu technologicznego może być szansą na dynamiczny rozwój sklepu oraz uniknięcie kosztów utrzymywania przestarzałej technologii. Migrację na Magento 2 powinien jednak przeprowadzić doświadczony i zaufany partner. W swojej historii mieliśmy okazję przeprowadzić niejedną tego typu migrację, doskonale wiemy czego możemy się spodziewać i co może nas zaskoczyć. Jeśli ciągle się wahasz, rozwiejemy wszelkie wątpliwości.

5.00 śr. ocen - 2 głosów
Menu
Przeczytaj poprzedni wpis:
Problemy z połączeniem do API Paczkomatów

Od około dwóch tygodni rejestrujemy spore problemy z nawiązaniem połączenia z API InPostu oraz z działaniem widgetu wyboru paczkomatu na...

Zamknij